tirsdag den 15. april 2014

Ny nordisk skvalderkålspesto med ramsløg

SkvalderkålI går fik jeg tid til at kigge på noget af det ikke helt så kritiske i kolonihaven: ukrudt i kanterne og under bærbuskene. Skvalderkålen har haft gode betingelser i år og har allerede nået at brede sig. Jeg fjernede det meste, men fik også samlet en pose skvalderkål til at tage med hjem, for jeg havde hørt at skvalderkål faktisk er en grøntsag og det ville jeg hjem og eksperimentere med. 

Efter lidt googling kastede jeg mig over det som virket nemmest med de ingredienser jeg allerede havde derhjemme: skvalderkålspesto. 

Ingredienser til skvalderkålspesto

45 g skvalderkål
20 gram ramsløg eller 1 lille fed hvidløg
Saften af en kvart citron
Ristede græskarkærner
salt
Koldpresset rapsolie
Revet Pecorino

Jeg kan godt lide tanken bagved det nye nordiske køkken, hvor man bruger lokale fødevarer. Jeg erstattede derfor olivenolien med rapsolie og pinjekernerne med græskarkerner. Hvis jeg havde haft en vesterhavsost ville jeg have brugt den i stedet for Pecorino. 

Jeg startede med at blende skvalderkål, ramsløg og olivenolie tilsat lidt salt. Resultatet var en god pesto som dog havde en lidt for jordet smag. Jeg tilsatte derfor lidt syre i form af citron, mere salt og en god omgang revet Pecorino. Jo mere pecorino jeg tilsatte jo mindre jordet blev smagen.

Her dagen efter har jeg lige spist pestoen blandet sammen med Gnocci og resultatet var rigtig godt! Når man bruger ramsløg får man den dejlige smag af hvidløg uden eftersmagen og det fungerede rigtig godt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar