tirsdag den 17. september 2013

Henkogte tomater a la Camilla Plum

Sidste sensommer lavede jeg henkogte tomater a la Camilla Plum for første gang og resultatet var fantastisk. Tomater smager simpelthen fantastisk her i midten af september og den bedste måde at gemme den gode smag til dårligere tider er ved at henkoge tomaterne. Jeg vil ikke gengive opskriften, for den findes flere steder rundt omkring på nettet. Blandt andet på Havenyt og på DR - Mad der holder.

Det er også sjældent at jeg følger opskriften slavisk. Normalt går jeg ned i Torvehallerne og køber de tomater der ser bedst ud lige nu, og hvis min lokale grønthandler har nogle tomater af god kvalitet henter jeg også nogle tomater derfra. Det tager tid at sterilisere glas og at koge vand til at koge tomaterne i så de kan blive flået, så når man først er i gang kan man lige så godt lave en stor portion.

Tomater fra grønthandlerenCherrytomater fra torvehallerne i København

I dag købte jeg en ordentlig røvfuld cherrytomater fra Torvehallerne og nogle almindelige tomater fra grønthandleren. Efter at tomaterne var flået blev de lagt på glas, og så kom der hvidløg, chili, timian, lidt balsamico, hel sort peber og salt i. I skrivende stund står tomaterne i ovnen på ca 80 C°, og der planlægger jeg at lade dem stå til i morgen tidlig. Jeg kan af gode grunde ikke sige noget om hvordan de smager endnu, men jeg har aldrig henkogt tomater, der ikke kom til at smage godt.

Næste år glæder jeg mig til at henkoge mine egenproducerede tomater fra kolonihaven. Det er faktisk dyrt at lave henkogte tomater, når man skal betale for tomaterne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar